Whocopied.me protects this content

Sådan håndterer du vanskelige samtaler

Få viden og værktøjer til at tage de svære samtaler

Oplever du, at det kan være svært at tage hånd om de svære emner med dine medarbejdere? Har du en tendens til at udsætte samtalen på grund af bekymringer om dine egne eller medarbejderens reaktioner i samtalen. Eller mangler du redskaber, der kan hjælpe dig med at forberede og gennemføre samtalen på en konstruktiv måde?

Uanset om den svære samtale handler om mistrivsel, konflikter, stress, afskedigelse eller uenigheder om opgaveløsning og spilleregler, så vil dette kursus give dig indsigt og effektive værktøjer til at gennemføre vanskelige samtaler på en professionel og tillidsvækkende måde.
   

Hvem deltager?

Kurset henvender sig til ledere og andre med personaleansvar, som fx tillidsrepræsentanter, HR-personale, der ønsker at blive klædt bedst muligt på til at forberede og gennemføre svære samtaler.
   

Få kurset skræddersyet til din virksomhed

Kurset holdes som et virksomhedstilpasset kursus. Det kan også afholdes som en del af et afdelingsseminar eller en temadag - som enten et foredrag eller en workshop.
   

Dit udbytte på kurset i den vanskelige samtale

På kurset får du indsigt i forskellige typer af vanskelige samtaler og deres kerneproblematikker. Du får værktøjer til at styre samtalen på en professionel og struktureret måde – lige fra forberedelsen til gennemførelsen af samtalen. Du træner din verbale og nonverbale kommunikation og får et dybere kendskab til egne følelser og reaktioner, når du tager hånd om svære emner med medarbejderen. Du arbejder med metoder til at bevare roen og overblikket, og du får kommunikative værktøjer til at skabe større tillid og bedre kontakt til medarbejderen – så misforståelser undgås og gode løsninger kan findes.

Form og indhold

Kurset i den vanskelige samtale veksler mellem teori, erfaringsudveksling, selvrefleksion, gruppeøvelser og personlig feedback. På kurset inddrages konkrete problemstillinger og dilemmaer fra deltagernes egen hverdag. Undervisningen er uformel og med respekt for den enkeltes oplevelser.

Kurset tager dig igennem en række spændende emner:

  • Forskellige typer af vanskelige samtaler og deres årsager
  • Samtalens forskellige faser – lige fra forberedelse og gennemførelse til opfølgning
  • Teknikker som skaber tillid og åbenhed i samtalen
  • Aktiv lytning med nærvær og empati
  • Spørgeteknikker som skaber indsigt og selvrefleksion.
  • Anerkendende kommunikation
  • Håndtering af egne og andres svære følelser og reaktioner
  • Om at holde den professionelle distance
  • Evaluering og opfølgning på samtalen.
  • Masser af træning i teknikkerne til at gennemføre vanskelige samtaler. 
      

Udbytte for virksomheden

At gennemføre vanskelige samtaler kan være en svær udfordring. Bliver samtalen udsat eller forhalet kan det gøre medarbejderne utrygge og skabe unødvendige misforståelser, konflikter, demotivering og opsigelser.

En leder eller medarbejder, der besidder evnen til at tage hånd om svære emner og gennemføre tillidsfulde og løsningsorienterede samtaler, skaber stor værdi for virksomheden. Bliver samtalerne gennemført professionelt og konstruktivt vil det medvirke til at skabe trivsel, forebygge sygefravær, fastholde medarbejdere og sikre varetagelse af arbejdsopgaver.
 

Din underviser - Pia Hardy

Underviser på kurset om den vanskelige samtaleJeg har mange års erfaring som underviser og erhvervspsykologisk rådgiver med speciale i dialogiske processer. Jeg har rådgivet og undervist utallige virksomheder i kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering. Jeg er certificeret konfliktløser, mediator og coach.
Mit fokus ligger på den enkelte kursist og jeg lægger vægt på, at alle deltagerne får ny viden, indsigt og masser af praktisk erfaring med sig hjem, så hverdagens udfordringer kan håndteres med succes.

Mine kursusdeltagere siger om mig, at jeg er en dynamisk og empatisk formidler, der inddrager deres egne perspektiver og oplevelser med deres kommunkation i min undervisning.

Se flere kundeudtalelser her >
Du kan også læse mere om mig her >
  

Få et personligt coachingforløb

Ønsker du i forlængelse af kurset at få støtte til at implementere det lærte i din hverdag, kan jeg tilbyde dig et individuelt coaching og sparringsforløb hos mig. Kontakt mig på info@fortunakurser.dk, eller ring for yderligere information.
  

Et udpluk af referencer

Syddansk Universitet, DIF-Dansk Ingeniør Forening, VUC Vest, Oscar A/S, Novo Nordisk A/S, Novozymes, Bankdata, Albertslund Kommune, McKinsey & Co., Man Diesel, Miljøstyrelsen, Dansk Retursystem A/S, Kommunekredit, Advodan, CBS, Codan Forsikring A/S, Dong Energy m.m.
 

Se andre relevante kurser og uddannelser her:

Udtalelser

Kursusinfo

Afholdes: 

Dette kursus kan afholdes som firmatilpasset kursus hos jer og kan tilpasses jeres ønsker og behov, bl.a. med cases fra jeres egen hverdag.
 

Varighed: 1-2 dage fra kl. 9-16 eller efter aftale
 
Holdstørrelse: Aftales individuelt
 

Pris:

Efter aftale
  

Underviser Pia Hardy

fremragende kundekontakt diplom

Kontakt

Fortuna Kurser & Coaching
Fortunfortvej 12 A
2800 Kongens Lyngby
CVR: 16 10 41 40

Tlf.: 20 32 32 69
Mail: info@fortunakurser.dk

Tilmeld Nyhedsbrev

Aktiver venligst javascript for at indsende denne formular


Copyright © 2022 Fortuna Kurser