Sådan håndterer du vanskelige samtaler
Få viden og værktøjer til at tage de svære samtaler
Oplever du, at det kan være svært at tage hånd om de svære emner med dine medarbejdere? Har du en tendens til at udsætte samtalen på grund af bekymringer om dine egne eller medarbejderens reaktioner i samtalen. Eller mangler du redskaber, der kan hjælpe dig med at forberede og gennemføre samtalen på en konstruktiv måde?
Uanset om den svære samtale handler om mistrivsel, konflikter, stress, afskedigelse eller uenigheder om opgaveløsning og spilleregler, så vil dette kursus give dig indsigt og effektive værktøjer til at gennemføre vanskelige samtaler på en professionel og tillidsvækkende måde.
Hvem deltager?
Kurset henvender sig til ledere og andre med personaleansvar, som fx tillidsrepræsentanter, HR-personale, der ønsker at blive klædt bedst muligt på til at forberede og gennemføre svære samtaler.
Få kurset skræddersyet til din virksomhed
Kurset holdes som et virksomhedstilpasset kursus. Det kan også afholdes som en del af et afdelingsseminar eller en temadag - som enten et foredrag eller en workshop.
Dit udbytte
På kurset får du indsigt i forskellige typer af vanskelige samtaler og deres kerne-problematikker. Du får værktøjer til at styre samtalen på en professionel og struktureret måde – lige fra forberedelsen til gennemførelsen af samtalen. Du træner din verbale og nonverbale kommunikation og får et dybere kendskab til egne følelser og reaktioner, når du tager hånd om svære emner med medarbejderen. Du arbejder med metoder til at bevare roen og overblikket, og du får kommunikative værktøjer til at skabe større tillid og bedre kontakt til medarbejderen – så misforståelser undgås og gode løsninger kan findes.
Form og indhold
Kurset i den vanskelige samtale veksler mellem teori, erfaringsudveksling, selvrefleksion, gruppeøvelser og personlig feedback. På kurset inddrages konkrete problemstillinger og dilemmaer fra deltagernes egen hverdag. Undervisningen er uformel og med respekt for den enkeltes oplevelser.
Kurset tager dig igennem en række spændende emner:
- Forskellige typer af vanskelige samtaler og deres årsager
- Samtalens forskellige faser – lige fra forberedelse og gennemførelse til opfølgning
- Teknikker som skaber tillid og åbenhed i samtalen
- Aktiv lytning med nærvær og empati
- Spørgeteknikker som skaber indsigt og selvrefleksion.
- Anerkendende kommunikation
- Håndtering af egne og andres svære følelser og reaktioner
- Om at holde den professionelle distance
- Evaluering og opfølgning på samtalen.
- Masser af træning i teknikkerne til at gennemføre vanskelige samtaler
Udbytte for virksomheden
At gennemføre vanskelige samtaler kan være en svær udfordring. Bliver samtalen udsat eller forhalet kan det gøre medarbejderne utrygge og skabe unødvendige misforståelser, konflikter, demotivering og opsigelser.
En leder eller medarbejder, der besidder evnen til at tage hånd om svære emner og gennemføre tillidsfulde og løsningsorienterede samtaler, skaber stor værdi for virksomheden. Bliver samtalerne gennemført professionelt og konstruktivt vil det medvirke til at skabe trivsel, forebygge sygefravær, fastholde medarbejdere og sikre varetagelse af arbejdsopgaver.
Din underviser
 Pia Hardy er erhvervspsykologisk rådgiver med speciale i dialogiske processer. Hun har 20 års erfaring i at rådgive og undervise virksomheder i at håndtere vanskelige samtaler. Hun er certificeret konfliktløser, mediator og coach og en efterspurgt underviser. Som underviser er hun kendt for sit engagement, sit nærvær og sin evne til at motivere til deltagelse, forandring og vækst.
> Læs mere om Pia Hardy
Få et personligt coachingforløb
Ønsker du i forlængelse af kurset at få støtte til at implementere det lærte i din hverdag, kan vi tilbyde dig et individuelt coaching og sparringsforløb hos underviseren eller en anden af vores erfarne coaches. Kontakt os på info@fortunakurser.dk, eller ring for yderligere information.
Et udpluk af referencer
Syddansk Universitet, DIF-Dansk Ingeniør Forening, VUC Vest, Oscar A/S, Novo Nordisk A/S, Novozymes, Bankdata, Albertslund Kommune, McKinsey & Co., Man Diesel, Miljøstyrelsen, Dansk Retursystem A/S, Kommunekredit, Advodan, CBS, Codan Forsikring A/S, Dong Energy m.m.
Se andre relevante kurser og uddannelser her:
Samtaleteknik og kommunikation Assertiv kommunikation og assertionstræning Konfliktløsning og Konflikthåndtering Konfliktcoach uddannelse Lederen som konfliktløser Dit personlige lederskab Ledelse og stresshåndtering ...
> Se en samlet oversigt over alle kurser
|
Kursusinfo
|
Afholdes: |
Dette kursus kan afholdes som firmatilpasset kursus hos jer og kan tilpasses jeres ønsker og behov, bl.a. med cases fra jeres egen hverdag.
|
Varighed: |
1-2 dage efter aftale
|
Holdstørrelse: |
Aftales individuelt |
Pris: |
Efter aftale |
Underviser: |
Pia Hardy
|
Kontakt os: |
Har du spørgsmål, eller ønsker du mere information, så er du meget velkommen til at kontakte os. Ring eller mail på:
Kontaktformular Tlf. 20 32 32 69 eller 70 70 79 18 info@fortunakurser.dk |
Udtalelser
Dea Thomsen, Projektleder, Socialstyrelsen Meget interessant og lærerigt kursus. Indhold og metoder kan anvendes i alle aspekter af livet - både professionelt og privat. Kurset giver gode redskaber, som jeg glæder mig til at afprøve og arbejde videre med. Meget inspirerende!
Susanna Dinesen, Service Delivery Manager, KMD Et super relevant kursus for mig. Kurset levede mere end op til mine forventninger. Et lillle hold var en fordel - god kemi blandt kursisterne var også med til at give et godt kursus. Underviseren skabte et godt miljø til at have dialog i.
Helle Jakobsen, Senior policy rådgiver, Amnesty International Det var godt med vekslen mellem forelæsning og praktiske øvelser. Underviseren var god til at anskueliggøre metoder med konkrete eksempler, og god til at skabe et tillidsfuldt rum, så at alle kunne komme med egne eksempler.
Michael Rasmussen, Projektleder, HP-Byg A/S Super udbytterigt kursus med håndgribelige værktøjer, som er nemme at tilgå. Underviser skabte super god forståelse og dialog for opståede spørgsmål omkring løsninger og cases.
Peter Lyngbak, Kvalitetschef, BJ-Gear God underviser, godt materiale, god tidsplan. Pia Hardy havde godt styr på matrialet og svarede godt på uforberedte spørgsmål. Meget tilfreds.
Marina Poulsen, Økonomi og HR chef, BJ-Gear Har fået gode værktøjer til svære samtaler og kommunikation i det hele taget. Supergod undervisning og på et meget forståeligt niveau.
Maria Sourmpi, direktør, Assist Gruppen "Venlig, åben og imødekommende underviser, som hurtigt fik etableret tillid og tryghed på holdet, så vi åbent kunne tale om konflikter og konflikthåndtering. Jeg vil sige, kan du og har mulighed, så tag Pia Hardys kursus. "
Stine Kikkenborg, Leder, Trefor Pia Hardy er rigtig god til at forklare forskellige "problemer" i forhold til, hvordan man kommunikerer tydeligt. Meget troværdig, og man kan være åben og ærlig i trygge rammer.
Tommy Nielsen, Kaptajn, Fighter Wing Skrydstrup "God og inspirerende undervisning - mange nyttige værktøjer, som kan og vil blive brugt."
Henrik Rasmussen, Projektleder, Zûblin A/S Meget tilfreds. God formidling af svært stof.
Tina S. Nielsen, embedsdyrlæge, Fødevarestyrelsen Pia Hardy er god til at fornemme det publikum, hun står overfor - derfor bliver kurset meget relevant og nærværende.
Anne Marie Grønborg, Project Manager, Man Diesel A/S "Jeg har fået en del værktøjer, som skal afprøves. Rigtig godt kursus - idet jeg kan bruge det i mange situationer."
Ken Leisner, Embedsdyrlæge, Fødevarestyrelsen Et udbytterigt, vedkommende og meget brugbart kursus - godt med megen praksis relevant viden og øvelser. Pia Hardy, vores underviser, er venlig, empatisk, indlevende og inspirerende.
Christel Eriksen, QA/QC Manager, Zûblin A/S Særdeles tilfreds. God teori og refleksion til at se verden på en god måde.
Louise Lyngaa, HR- og økonomiassistent, BJ-Gear
Meget grundigt kursus med gode eksempler som kan bruges i praksis. God formidling. Særdeles tilfreds.
|