Whocopied.me protects this content

Hvad kan du bruge konflikttrappen til?

Konflikter er aldrig sjove at stå i, og de kan splitte en hel afdeling ad, hvis ikke man passer på. Derfor er det også værd, at du, som enten leder, medarbejder eller kollega, er opmærksom på, hvordan konflikterne opstår, hvad du skal holde øje med, og hvad du kan gøre for at afhjælpe konflikten.

Når konflikter eskalerer, oplever vi ofte, at vi mister overblikket og forståelsen for, hvad det egentlig handler om – både for os selv og for modparten. Vi farer vild. Derfor er det vigtigt at kunne forstå konflikten, og hvorfor den har udviklet sig, som den har.

Den forståelse hjælper konflikttrappen dig med. Det er et værktøj, som kan guide dig til at forstå og agere konstruktivt, når konflikten truer. Konflikttrappen er bl.a. et effektivt værktøj til at finde ud af, hvor du selv befinder dig i konflikten, og hvilken andel du selv har i, og hvorfor uenigheden har udviklet sig til en decideret konflikt.

Det er ofte ikke rart at erkende sin egen andel, men det er lærerigt og giver dig en mulighed for at ændre dine tanker om modparten og din måde at agere på. Men en ændring i adfærd hos dig, vil ofte påvirke modparten til at være mere imødekommende i stridens stund. Så det er værd at prøve.

Jeg vil nu præsentere dig for konflikttrappens 7 trin. Her får du indsigt i, hvordan du som part kan eskalere en konflikt, men også hvordan du nedtrapper den igen.

Konflikttrappen

 

Konflikttrappens 7 trin – bryd det destruktive mønster

Dét, at der er syv forskellige trin betyder ikke, at de konfliktramte parter nødvendigvis er på samme trin - de kan sagtens være forskellige steder på trappen. På samme måde kan det sagtens lade sig gøre at gå meget hurtigt op eller ned af trappen. Eller det kan tage måneder før uoverensstemmelsen udvikler sig til en egentlig konflikten.

Hvis man ikke håndterer konflikten i tide kan det gå grueligt galt og ende i fjendtlige handlinger. Her kan begge parter lide stor skade. Det kan også være at den ene part ender med at blive vinder og den anden taber.

Trinene i konflikttrappen kan du læse mere om her. Du får indsigt i, hvordan du optrapper en konflikt, men især kan du lære, hvordan du kan gå ned af konflikttrappen igen.
   

Trin 1: Uenighed – vi ser forskelligt på sagen

På dette trin er der endnu ikke en konflikt, og I arbejder med at blive enige eller finde en løsning på uenigheden. En måde at blive enige er ved at bruge samtalemetoder som brainstorming, overbevisning, forhandling og argumentation. På dette trin gælder det om at imødekomme de forskellige behov.
   

Trin 2: Det bliver personligt – det er den andens skyld

Medarbejderne begynder at tænke negativt om hinanden; fx den anden er egoistisk, uansvarlig, inkompetent og så begynder det personlige at fylde mere end sagen.

Nedtrapning: Sørg for at holde dig til sagen – undgå personlige angreb. Lyt og prøv at se situationen fra din modpart side. Brug aktivt og anerkendende lytning, argumentation og forhandling - husk at have fokus på at få uenigheden løst.
 

Trin 3: Problemet vokser – der er flere uoverensstemmelser

Det er ikke længere én uenighed, der fylder - alle uoverensstemmelser fra fortiden dukker også op: “Sådan gjorde du også tidligere, du har aldrig styr på noget, der er ingen andre.” Det bliver til generaliseringer frem for et enkeltstående tilfælde.  

Nedtrapning: Sørg for at kigge på uoverensstemmelserne en ad gangen. Og undlad at bruge fortidens hændelser som et angreb. Kig fremad og tænkt positivt på det, som eventuelle fremtidige løsninger kan bidrage med.
 

Trin 4: Samtalen opgives - den anden er ikke til at tale fornuft med

Den ene eller begge parter dropper at tale sammen og føler ikke, at der kan tales fornuft til den anden. Der bliver ofte dannet alliancer og parterne bagtaler hinanden.

Nedtrapning: Her er der det ofte en god ide at tale med andre for at få hjælp til at skabe overblik over situationen, få afløb for stærke følelser og få set situationen fra en mere neutral vinkel.
Her kan en god kollega, leder konfliktcoach eller mægler gøde jorden til at, der kan bygges bro mellem parterne. Det er vigtigt at samtales genoptages, så konflikten ikke ligger og ulmer.
 

Trin 5: Fjendebilleder - den anden er en modbydelig person

Her begynder den ene eller begge parter at lave meget negative og fjendtlige fortolkninger. Som, i deres hoved, giver dem ret til at udføre fjendtlige handlinger.

Nedtrapning: Her er tilliden brudt og fjendskabet vokser. Det er nu nødvendigt at få en person ind, der kan bygge bro mellem parterne og genopbygge tilliden, fx en mægler, som har erfaring med mæglende samtaler, er god at bringe på banen på dette trin.

Trin 6: Fjendtlige handlinger –  det er helt i orden at skade den anden

Man begynder at sabotere, udelukke og mobbe hinanden. Man undlader måske at dele viden og eller ignorere den andens henvendelser.

Nedtrapning: Våbenhvile og hjælp fra en tredje part til at få løst konflikten - se også rådet i trin 5.
 

Trin 7: Polarisering – der er ikke plads til os begge

Her er konflikten eskaleret til at der ikke er noget ønske om at løse konflikten konstruktivt. Al tillid er forsvundet og man ønsker at den anden forvinder - der er ikke plads til dem begge.

Nedtrapning: Hvis konflikten ikke kan løses, så kan parterne blive nødt til at blive skilt ad. Det kan gøres ved, at den ene forlader arbejdspladsen eller bliver forflyttet til en anden afdeling. Det kan også være personen siger op, og på den måde sker der en polarisering. Man kan simpelthen ikke være det samme sted mere.  Dette kan på langt sigt vise sig at være det bedste for en arbejdsplads, så fjendtligheden ikke spreder sig mellem eventuelle allierede parter.

Skal de konfliktramte nedtrappe konflikten kræver det på dette trin en stor vilje til tilgivelse og ønske om at slutte fred. Men det forudsætter en personlig udvikling hos begge de involverede og forståelse for egne destruktive handlemønstre.

Prøv det – det virker!

Den indsigt som konflikttrappens har giver mig, benytter jeg selv i mit eget liv – både på jobbet og i privaten. Det kræver tålmodighed og øvelse at arbejde nedtrappende med konflikter. Men gennem egen træning har jeg styrket kompetencer, der gør at uoverensstemmelser i mit liv sjældent eskalerer til konflikter. At arbejde bevidst med konflikttrappen har givet mig større livskvalitet, trivsel og øget arbejdsglæde.

Så min bedste anbefaling er: Øv dig i at gå ned ad konflikttrappen, og løs konflikter på det nederste trin.

  

Pia Hardy

Kontakt mig

Jeg har i mange år haft den glæde, at rådgive og undervise virksomheder, ledere og medarbejdere i at håndtere konflikter og vanskelige situationer i hverdagen. Så jeg ved, det virker.

Ønsker du hjælp til at forebygge og håndtere konflikter, så kontakt mig på 20 32 32 69, og få en snak om din situation og dine ønsker og behov.

Kontakt

Fortuna Kurser & Coaching
Fortunfortvej 12 A
2800 Kongens Lyngby
CVR: 16 10 41 40

Tlf.: 20 32 32 69
Mail: info@fortunakurser.dk

Tilmeld Nyhedsbrev


Copyright © 2022 Fortuna Kurser