tlf70 70 79 18

facebook linkedin

 

Skriv effektive e-mails – bliv læst og forstået

Lær at skrive læsevenlige e-mails med klare budskaber
    
Kommakursus og tegnsætning

Det er vigtigt, hvordan du formulerer dig i dine arbejdsmails. De er i høj grad virksomhedens ansigt udadtil, og mulighederne for misforståelser er mange. Ved hjælp af tankevækkende øvelser og sjove eksempler sætter vi dine e-mails under lup. Du får her et kursus med fokus på e-mailens mange fortrin og faldgruber.
 

Hvem deltager i e-mailkurset?

Kurset er populært blandt mange typer af medarbejdere, fx kundeservicemedarbejdere, sagsbehandlere, sekretærer, receptionister, administrative medarbejdere. Fælles for dem er, at de ønsker at styrke deres skriftlige kommunikation og blive endnu bedre – og hurtigere – til at skrive e-mails.
 

Udbytte for deltagerne

  • Du ved, hvordan du strukturerer dine e-mails effektivt og får en klar sproglig bevidsthed og nemt ved at formulere dig præcist, kortfattet og læsevenligt.
  • Du får ny viden, værktøjer og tips, der gør det nemt, når du i fremtiden skal skrive professionelle e-mails.
  • Du skriver dine e-mails hurtigere og frigør tid til andre opgaver.
  • Du får personlig tilbagemelding på de e-mails eller breve, som du sender til os før kurset.  

Udbytte for virksomheden

Den skriftlige kommunikation er virksomhedens ansigt udadtil. Det er derfor vigtigt, at virksomhedens e-mailkommunikation også er læsevenlig, klar og korrekt.

Vi tilpasser altid kurset til virksomheden og deltagerne, så kurset eller forløbet rammer plet og skaber den ønskede udvikling og de rigtige resultater.
 

Indhold og form

På kurset arbejder vi med korte teoretiske gennemgange og masser af praktiske øvelser. Du får din nye viden og nye værktøjer grundigt indarbejdet på kurset på en sjov og underholdende måde. Der er mulighed for, at dine egne e-mails inddrages.

Vi arbejder med følgende emner:

  • Stjæler e-mailen din arbejdstid, eller letter den din hverdag?
  • Hvad kendetegner en god e-mail og en god e-mailkultur, og hvad gør ikke?
  • Skriver du klare, letforståelige og venlige e-mails og kommer dine budskaber igennem?
  • Er der hoved og hale på dine e-mails – hvordan skal indholdet vægtes og disponeres?
  • Har du styr på e-mailens formål, modtager, afsender, sprog, medie m.m.?
  • Overholder du reglerne for takt og tone på nettet?
  • Hvordan med smileys, og mon der er stavefejl?  
  • Eksempler, masser af øvelser og personlig feedback.
     

Dine undervisere

Underviser i skriftlig kommunikation - Ellen Bak Åndahl

Ellen Bak Åndahl er cand. mag. i dansk og sproglig rådgivning.  Hun har gennem 20 år haft stor succes med at gennemføre kurser i skriftlig kommunikation i private og offentlige virksomheder.

Ellen underviser på kurserne i skriftlig kommunikation hos Fortuna og yder konsulentbistand i sproglig rådgivning og korrekturlæsning. Desuden arbejder Ellen som freelanceskribent, fx på fagblade, holder foredrag, skriver bøger og udfører korrekturopgaver.

Ellen er medforfatter til kommunikationshåndbogen ”Skriv og bliv læst” 5. udgave 2017 fra Forlaget Frydenlund.  

   

Susanne Nonboe Jacobsen: Underviser i skriftlig kommunikation

Susanne Nonboe Jacobsen er cand. mag. i dansk og retorik og sammen med Ellen Bak Åndahl underviser og rådgiver hun danske virksomheder i skriftlig og mundtlig kommunikation. Sammen med Ellen Bak Åndahl har hun skrevet kommunikationshåndbogen ”Skriv og bliv læst” 5. udgave 2017 fra Forlaget Frydenlund. Ellen og Susanne har været partnere i mange år, og deres tætte samarbejde afspejles i deres unikke undervisningsform, der altid er med et smil på læben.

Susanne underviser på kurserne i skriftlig kommunikation og yder konsulentbistand i sproglig rådgivning og korrekturlæsning.
  

 

Underviser på kurset i korrekt dansk - grammatik og tegnsætningPia Hardy er kommunikationsrådgiver med speciale indenfor skriftlig og mundtlig kommunikation. Hun har mange års erfaring i at rådgive og undervise virksomheder i kommunikation, og hun er forfatter til flere bøger om skriftlig kommunikation.
Deltagerne vurderer Pia Hardy som en topengageret og inspirerende underviser med fokus på den enkelte kursist og dennes styrker og udfordringer. Hun lægger vægt på, at deltagerne får ny viden og masser af praktisk erfaring med sig hjem.
 

 

Andre relevante kurser, uddannelser og ydelser

Her kan du læse mere om Fortunas andre kurser om skriftlig kommunikation:

> Skriv så det virker
> Skriv korrekt dansk
> Sæt korrekte kommaer og andre tegn
> Individuel sproglig rådgivning
> Få korrekturlæst dine tekster

 

Kursusinfo

Afholdes

Dette kursus kan afholdes som et firmatilpasset kursus hos jer.
Kurset udbydes også som en workshop af varierende længde, fx til et afdelings-seminar eller en temadag, der kan tilpasses jeres ønsker og behov, bl.a. med tekster fra egen jeres hverdag.

Varighed ½-1 dag eller efter aftale 

Holdstørrelse Aftales individuelt

Undervisere Ellen Bak Åndahl
Susanne Nonboe Jacobsen
Pia Hardy
Pris
Efter aftale

Kontakt os Har du spørgsmål, eller ønsker du mere information, så er du meget velkommen til at kontakte os. Ring eller mail på:

Kontaktformular
Tlf. 20 32 32 69
eller 70 70 79 18
info@fortunakurser.dk

 

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på LinkedIn
Del på Google+

 

 Udtalelser

Vi fik tilpasset et kursus efter vores ønsker. Ellen og Susanne er gode og nærværende undervisere, som formår at bringe undervisningen i øjenhøjde. Med en masse gode eksempler fra vores hverdag, var kurserne med til at få klarlagt nogle konkrete retningslinjer for den skriftlige kommunikation her på BEC.
Trine Lillelund Jacobsen, BEC

Kurset i skriftlig kommunikation giver et meget grundigt indblik i opsætningen af tekster, faldgruber, ord man skal passe på osv. Fordelingen af praksis og teori holder deltagerne oppe på "beatet". Pia Hardy gør et stort stykke arbejde og møder deltagerne, der hvor de er.
Jette Winkelman, Controller, Købehavns kommune, BUF

Kurset i skriftlig kommunikation er meget lærerrigt og giver godt stof til eftertanke.
Hanne Magrethe Malmberg, Kvalitetskoordinator, Odense Universitets Hospital

Overrasket over hvor lidt der skal til for at ændre en "dårlig" tekst til en rigtig god tekst.
Pia Jerichow, leder, Københavns dagpleje

Formålet med at deltage i kurset var at øge kvaliteten på især korrespondancen med kunder. Jeg mener bestemt at have fået fyldt i værktøjskassen, så jeg bedre kan løfte opgaven.
Thomas Gørlev, Superintendent
Engineer, Man Diesel & Turbo

Det er et meget personlig og lærerigt forløb - der er god plads til spørgsmål og svar.
Charlotte Nilsson, Program researcher, Warner Brothers

Særdeles tilfreds med kurset i skriftlig kommunikation. Vi fik en god gennemgang af emnerne, efterfulgt af overkommelige øvelser, der satte tingene på plads.
Anette Hyldgaard, Accountant, Man Diesel & Turbo

Super kursus i skriftlig kommunikation. Der blev sat fokus på hvordan man "skriver så det virker", og jeg fik masser af værktøjer til at skrive tekster, der er klare, præcise, letlæselige og overbevisende. Nu ved jeg virkelig, hvad jeg skal arbejde med for at gøre min tekster endnu bedre.
Maria Sourmpi, Udlændingestyrelsen

“Vi havde stor glæde af Ellen og Susannes indlæg på vores årlige medarbejderseminar, hvor de på en god måde fik sat fokus på vores sprog i e-mails. E-mails er en meget stor del af vores hverdag, og indlæggene har givet anledning til gode drøftelser på kontoret om, hvordan vi bruger de elektroniske medier. Vi har fået et kvalitetsløft og er blevet endnu bedre til at udtrykke os i e-mails.Susanne og Ellen har en god måde at fremstille de sproglige finurligheder på, som både giver anledning til eftertanke og smil på læben.”
Partner & Advokat, Henrik Higham Schlüter - Codex Advokater