Samtaleteknik - kursus i ligeværdig kommunikation
Lær aktive lytte-, spørge- og samtaleteknikker
At føre en ligeværdig samtale uden manipulation og disrespekt er en kunst, som vi ikke umiddelbart alle har de største kompetencer indenfor. En ligeværdig samtale, hvor samtalepartnerne føler sig hørt og får sagt, hvad de vil, er en forudsætning for et godt psykisk arbejdsmiljø og for et godt samarbejde. På dette kursus i samtaleteknik lærer du at gennemføre professionelle samtaler, som giver et konstruktivt udbytte, og som styrker både tillid og tryghed i relationen til dine samtalepartnere.
Hvem deltager på kurset i samtaleteknik?
Du er medarbejder eller leder og ønsker at forbedre din evne til at føre professionelle samtaler. Du har bl.a. brug for at skabe gode relationer, bevare overblik og retning og vise forståelse for din samtalepartners situation.
Kurset holder vi som et virksomhedstilpasset kursus. Det kan også afholdes som en del af et afdelingsseminar eller en temadag - som enten et foredrag eller en workshop.
Dit udbytte
Du bliver trænet i at håndtere både dagligdags og mere vanskelige samtaler. Du får den uundværlige opskrift på at gennemføre en effektiv og tidsbesparende samtale, som hurtigt kommer ind til problemets kerne, og som derfor skaber grobund for din samtalepartners og din succes med samtalen. Du lærer en struktur kombineret med coachende og kognitive teknikker, som hjælper dig til at være neutral og “ikke-dømmende”.
Udbytte for virksomheden
Medarbejdere og ledere bliver mere bevidste og motiverede for at understøtte en samtalekultur på arbejdspladsen, som bidrager til øget trivsel, effektivitet og arbejdsglæde. En kultur som også kan gavne virksomhedens ansigt udadtil i kontaktfladen med kunder, borgere m.m.
Indhold og form
Kurset veksler mellem teorioplæg, diskussioner, øvelser og rollespil, og du får personlig feedback både af underviseren og af de andre kursusdeltagere. Du arbejder med følgende emner:
- Samtaletyper – hvilke typer samtaler findes der, og hvordan håndterer du dem?
- Få indsigt i samtalens struktur og virkemidler
- Forberedelse af samtalens mål, indhold, rammer og ansvar
- Lyt og stil spørgsmål med nærvær og indlevelse
- Den svære samtale – hvad gør du, når der er stærke følelser i spil?
- Styrk din evne til at modtage og give konstruktive tilbagemeldinger
- Bliv bevidst om, hvordan adfærd, følelser og selvopfattelse påvirker dine relationer
- Få metoder til at undgå at uoverensstemmelser optrappes til konflikter
- Evaluering og opfølgning på samtalen.
Din underviser - Pia Hardy
Jeg har mange års erfaring som underviser og erhvervspsykologisk rådgiver med speciale inden for kommunikation, coaching og erhvervspsykologi. Jeg har rådgivet og undervist utallige virksomheder i kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering.
Jeg har altid fokus på den enkelte kursist og lægger vægt på, at alle deltagerne får ny viden, indsigt og masser af praktisk erfaring med sig hjem, så hverdagens udfordringer kan håndteres med succes. Mine kursusdeltagere siger om mig, at jeg er en dynamisk og inspirerende formidler, der inddrager deres egne perspektiver og oplevelser med deres kommunkation i min undervisning.
Se flere kundeudtalelser her >
Du kan også læse mere om mig her >
Referencer
Pia Hardy har haft deltagere på kurset fra bl.a. Nomeco, PFA Pension, Nordjyske Medier, Natur- og Miljøklagenævnet, Kosan Crisplant a/s, Schneider Electric ITB, Københavns kommune, MAN Diesel & Turbo, DSB, Metro Service, ASE, WSPA Danmark, Boxer TV A/S, Sonlink A/S, Regionshospitalet Randers, KommuneKredit, AP Pension, SKAT, Dansk Arbejdsgiverforening, Atkins Danmark A/S, Danske Torpare, SennenBolig A/S, Skatteministeriet, Orbicon A/S, Novo Nordisk a/s, Xylon.
Andre relevante kurser og uddannelser
Her kan du læse mere om Fortunas andre kurser om kommunikation:
- Assertionstræning
- Konflikthåndtering
- Kommunikation og samarbejde
- Klagehåndtering - vejen til glade kunder
- Den vanskelige samtale
- Konfliktcoach uddannelse
- Stresshåndtering
- Bliv certificeret stresscoach
- Coachuddannelsen
- Facilitering af teamsamtaler
- Konfliktløsning for ledere
- Lederen som coach
- Stresshåndtering for ledere
Udtalelser
Kursusinfo
Afholdes: |
Dette kursus kan afholdes som firmatilpasset kursus hos jer og kan tilpasses jeres ønsker og behov, bl.a. med cases fra jeres egen hverdag. |
Varighed: | 1-2 dage efter aftale |
Holdstørrelse: | Aftales individuelt |
Pris: |
Efter aftale |
Underviser: | Pia Hardy |